مهمترین نکات پلمپ و اخذ دفاتر قانونی

image_pdfimage_print

مهمترین نکات پلمپ و اخذ دفاتر قانونی

طبق ماده ۶ قانون تجارت کلیه تجار مکلف اند رویدادهای مالی عملیات تجاری خود را در دفاتر قانونی روزنامه و کل ثبت کنند ، از اینرو طبق ماده ۱۱ قانون تجارت ، اخذ دفاتر قانونی می بایست توسط ادارات ثبت،مهر،امضاء و پلمپ شوند.طبق ماده ۶ قانون تجارت کلیه تجار مکلف اند رویدادهای مالی عملیات تجاری خود را در دفاتر قانونی روزنامه و کل ثبت کنند.

نکات پلمپ و اخذ دفاتر قانونی

دفتر روزنامه

از اینرو طبق ماده ۱۱ قانون تجارت ،دفاتر مذکور می بایست توسط ادارات ثبت،مهر،امضاء و پلمپ شوند.
پی گیری و عملیات پلمپ دفاتر و اخذ آن از وظایف حسابداران می باشد.در این خصوص موسسات خدمات حسابداری هم فعال هستند.
از سال ۱۳۹۴ اداره کل ثبت شرکتها تشریفات ثبت نام و اخذ و پلمپ دفاتر قانونی را از طریق اینترنت به انجام می رساند.
بر اساس مفادآیین نامه اجرایی ماده ۹۵ قانون مالیاتهای مستقیم هر ساله کلیه حسابداران در نیمه دوم سال اقدام به تهیه دفاتر و پلمپ دفاتر قانونی می نمایند.

 

 

 

 

 

 

اشخاص مشمول عملیات پلمپ دفاتر قانونی : 

  1. کلیه اشخاص حقوقی که در اداره ثبت شرکتها به ثبت رسیده اند.
  2. کلیه اشخاص حقیقی دارنده کسب وکار ( گروه اول موضوع آیین نامه اجرایی ماده ۹۵ ق م م )اشخاصی که مجموع فروش آنها و یا ۱۰برابر درآمد آنها طبق برگ قطعی مالیات از سال ۹۱ به بعد بیش از ۳ ملیارد تومان بوده است . و در مورد اشخاص حقیقی دارای کسب و کار که خدمات ارایه می دهند مثل وکلا ، کارشناسان رسمی دادگستری و پزشکان ۱.۵ میلیارد تومان بیشر باشد.
  3. تشکل های قانونی مثل ( انجمن ها ، احزاب ، اتحادیه های صنفی )
اشخاص ذیل فارغ از حجم فعالیت جزء مؤدیان گروه اول آیین نامه اجرایی ماده ۹۵ ق م م محسوب می شوند.
۱. دارندگان کارت بازرگانی )واردکنندگان و صادرکنندگان(؛
۲.صاحبان کارخانه ها و واحدهای تولیدی و بهره برداران معادن دارای جواز تأسیس و پروانه
بهره برداری از وزارتخانه ذیربط ؛
۳. صاحبان هتل های سه ستاره و بالاتر؛
۴. صاحبان بیمارستان ها، زایشگاه ها، کلنیک های تخصصی
۵. صاحبان مشاغل صرافی؛
۶.فروشگاه های زنجیره ایی دارای مجوز فعالیت از وزارتخانه ذیربط

مهلت قانونی پلمپ دفاتر قانونی شرکت های تازه تاسیس  

طبق آیین نامه اجرایی ماده ۹۵ ق م م شرکت های تازه تاسیس حداکثر ۲ ماه از تاریخ ثبت در اداره ثبت شرکتها فرصت دارند در مورد تهیه و پلمپ دفاتر قانونی خود اقدام کنند.

آیین نامه اجرایی ماده ۹۵ قانون مالیاتهای مستقیم

مقررات ثبت دفاتر قانونی و مهلت تاخیر ثبت رویدادهای مالی منطبق بر این آیین نامه می باشد.
رعابت مقررات این آیین نامه برای کلیه مشمولین تهیه و پلمپ دفاتر قانونی الزامی است و عدم رعایت مقررات باعث بی اعتباری دفاتر در فرایند رسیدگی و تعیین درآمد مشمول مالیات خواهدشد.

 

مراحل اجرایی پلمپ دفاتر قانونی به شرح زیر می باشد. 

در شهر تهران :
۱. مراجعه به سایت اداره ثبت شرکتها و درج و تکمیل اطلاعات درخواستی اداره ثبت شرکتها
سایت اداره ثبت شرکتها : http://irsherkat.ssaa.ir/Design/Establishment.aspx 
تلفن اداره ثبت شرکتها :   ۱۹ -۰۲۱۲۲۲۶۸۹۱۷
تلفن مستقیم:۰۲۱۷۵۳۹۶

 

مراکز پستی استانها معرفی شده ازطرف اداره ثبت شرکتها برای عملیات پلمپ دفاتر

راهنمای تصویری عملیات ثبت نام پلمپ و اخذ دفاتر قانونی

۲. اخذ ۲ نسخه فرم از سایت اداره ثبت شرکتها پس از عملیات ثبت نام پلمپ دفاتر قانونی
۳. مهر و امضاء فرم های دریافتی از سایت اداره ثبت شرکتها توسط مدیر عامل
۴. تهیه کپی آخرین تصویر روزنامه رسمی شرکت و کپی کارت ملی مدیرعامل شرکت
۳. مراجعه به ادارات مرکزی پست واحد خدمات پلمپ دفاتر و اخذ پاکت مربوطه ارسال مدارک
۴. ارسال پست سفارشی مدارک آماده شده

مدارک مورد نیاز اشخاص حقوقی ( شرکتها و موسسات و… )برای پلمپ و  اخذ دفاتر قانونی: 

الف . گواهی پلمپ دفاتر ماخوذه از سایت ( مهر و امضاءشده )
ب . نسخه فرم روی پاکت ماخوذه از سایت اداره ثبت شرکتها
ج. کپی آخرین روزنامه رسمی شرکت
د. تصویر کارت ملی مدیرعامل

مدارک مورد نیاز پلمپ و اخذ دفاتر قانونی برای پست کردن به اداره ثبت شرکتها(اشخاص حقیقی )گروه اول :  

۱- اصل اظهارنامه پلمپ دفاتر مهر و امضاء شده دریافتی از اینترنت
۲- تصویر کارت ملی متقاضی پلمپ دفاتر
۳-تصویر پروانه کسب و یا مجوز فعالیت کسبی
حداکثر ظرف ۳ روز تقویمی از طریق باجه ههای پستی به صورت پیشتاز به نشانی :
تهران تقاطع خیابان میرداماد با اتوبان مدرس پلاک ۲۷۵ کد پستی ۱۹۱۸۹۱۳۳۳۶ ارسال گردد.

نکته مهم:

پس از ارسال مدارک واخذ کد پیگری قسمت پیگیری درخواست سایت اداره ثبت شرکتها،بخش پلمپ دفاتر را انتخاب کنید.
سپس شماره پیگیری و تاریخ تحویل مدارک به پست را وارد نموده بر روی ارسال اطلاعات پستی کلیگ کنید.
رهگیری مرسوله پستی پس از درج شماره پیگیری در سامانه اداره ثبت شرکتها امکانپذیر است.
کاربران گرامی باید توجه داشته باشند که پس از پذیرش نهایی درخواست ، چنانچه مدارک مورد نیاز در موعد مقرر به ثبت شرکت ها واصل نگردد موجب بی اعتباری درخواست ارائه شده خواهد شد .

 

پس از ارسال مدارک از طریق پست و درج بارکد پستی درسایت اداره ثبت شرکتها شماباید طی ۳روز کاری از قسمت پیگیری درخواست با درج کد رهگیری ثبت نام پلمپ دفاتر وارد سایت شوید و از طریق درگاه پرداخت گشوده شده مخارج قانونی پلمپ دفاتر قانونی را پرداخت کنید و پس از آن منتظر دریافت دفاتر پلمپ باشید

 

سعید رستمی

سعید رستمی کارشناس ارشد حسابداری، حسابرس و عضو هیئت مدیره شرکت "توسعه افزار نویان" www.NoyanTech.com

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *